Република Србија
ВИШЕ ЈАВНО ТУЖИЛАШТВО У БЕОГРАДУ

Виши јавни тужилац у Београду је, у складу са својим овлашћењима према Правилнику о управи у јавним тужилаштвима, наложио  Јавном тужиоцу Првог основног јавног у Београду и вф Јавног тужиоца Трећег основног јавног тужилаштва у Београду измену и допуну плана и програма рада наведених тужилаштава за 2023. годину, у области нелегалне градње, односно измену поступања у погледу кривичних пријава за кривично дело Грађење без грађевинске дозволе.

Првом основном јавном тужилаштву у Београду,  наложено је, између осталог, да из плана и програма рада за 2023. годину изостави Одељење за спречавање грађења без грађевинске дозволе, што ће прекинути праксу по којој о свим пријавама за нелегалну градњу одлучују само два заменика јавног тужиоца, које поставља Јавни тужилац, односно, убудуће ће се у овом тужилаштву кривичне пријаве равномерно распоређивати на све заменике јавних тужилаца без изузетка.

Истовремено, Трећем основном јавном тужилаштву у Београду такође је наложено да убудуће све кривичне пријаве за грађење без грађевинске дозволе распоређује на све заменике јавних тужилаца без изузетка, за разлику од досадашње праксе у тужилаштву да само један заменик јавног тужиоца поступа по свим поднетим пријавама.

Истичемо да су Прво и Треће основно јавно тужилаштво у Београду једина тужилаштва у подручној надлежности Вишег јавног тужилаштва у Београду која су у свом раду одступила од правила да се кривичне пријаве додељују по унапред утврђеном редоследу свим заменицима јавних тужилаца и то управо у области нелегалне градње, што је изазвало одређено подозрење у јавности, имајући у виду да се ради о тужилаштвима на чијој се територији налази најскупље и најекслузивније грађевинско земљиште (Врачар, Звездара, Нови Београд, Земун, Стари град итд.)

Наведене измене наложене су на основу извештаја Одељења за професионални назор Вишег јавног тужилаштва у Београду и писаних изјашњења јавних тужилаца предметних тужилаштава, из којих је утврђено да је приликом решавања ових кривичних дела била доминатна употреба института споразума о признању кривичних дела, као и да заменици јавних тужилаца који су поступали у области сузбијања нелегалне градње нису имали било какву специјализацију за наведену област.

Такође је уочено да су учиниоцима кривичних дела превасходно изрицане мере упозорења или казне испод законског минимума, као и да заменици јавних тужилаца који су се по налогу јавних тужилаца искључиво бавили градњом без грађевинске дозволе нису имали одговарајућу комуникацију са Посебним одељењем за спречавање корупције Вишег јавног тужилаштва у Београду, односно нису му указивали на случајеве у којима постоји сумња на прање новца, а која сумња постоји првенствено када су инвеститори нелегалних објеката лица са скромним примањима, пензионери, издржавана лица, дакле она лица која очигледно нису стварни, већ само фиктивни инвеститори.

Очекује се да ће се овим потезима повећати ефикасност тужилаштава у процесуирању нелегалне градње, отклањање евентуалних коруптивних тачака у овој области, као и уједначавање тужилачке праксе, будући да је Више јавно тужилаштво у Београду иницирало формирање посебне радне групе коју би чинили представници Републичког јавног тужилаштва, Апелационог јавног тужилаштва у Београду, Вишег јавног тужилаштва у Београду и основних јавних тужилаштва у Београду, ради јединственог поступања у овим случајевима и изградње јединствене тужилачке праксе.