По налогу Посебног одељења за сузбијање корупције Вишег јавног тужилаштва у Београду данас је ухапшена С.К, менаџер за развој инвестиција АД “Инфраструктура Железница Србије” са седиштем у Београду, као и три члана Комисије за технички преглед Железничке станице у Новом Саду, а у вези са извршењем неколико кривичних дела са коруптивним елементом, која су имала за последицу пад надстрешнице на тој Железничкој станици 1. новембра 2024. године, којом приликом је погинуло 15 људи, а двоје тешко телесно повређено.
Ухапшени су и М.С, председник Комисије за технички преглед Железничке станице у Новом Саду, као и чланови те Комисије Ј.В. и М.Н.Ј, док је Б.К. у бекству и за њу ће бити предложено одређивање притвора и расписивање потернице.
Главни јавни тужилац ВЈТ у Београду Ненад Стефановић је указао да Посебно одељење за сузбијање корупције поступа у овом предмету засебно од предмета поступања ВЈТ у Новом Саду у којем је подигнута оптужница, као и засебно од предистражних радњи које предузима Јавно тужилаштво организовани криминал у вези са финансирањем Пројекта реконструкције Железничке станице у Новом саду.
„Радње извршења кривичних дела за која се терете осумњичени извршене су на територији Београда, иако је трагична последица наступила у Новом Саду, а предмет је формиран након што је тужилаштво извршило увид у кривичну пријаву од 2. фебруара 2025. године, приложене доказе и писану документацију у вези са кривично-правним догађајем, а која докуметација је објављена на сајту Владе Србије“ нагласио је Стефановић.
Постоји основана сумња да су М.С, Б.К, Ј.В. и М.Н.Ј. у периоду од 25. марта 2024. до 1. новембра 2024. године као одговорна лица и то чланови Комисије за вршење техничког прегледа изведених радова на деоници пруге Нови Сад-Суботица-Државна граница (Келебија) кршили закон, прописе и опште акте пропуштањем дужности надзора, као и да су на други начин очигледно несавесно поступали у вршењу службе, иако су били свесни да услед тога може наступити тежа повреда права другог, која је и наступила.
Они су, како се сумња, од 25. марта 2024. године па до 5. априла 2024. године извршили технички преглед објекта станичне зграде у Железничкој станици Нови Сад, о чему су у Београду сачинили Извештај о извршеном техничком прегледу објекта, са датумом 4. април 2024. године, чији је саставни део Записник о техничком прегледу објекта са датумом 5. април 2024. године.
У Извештају су констатовали одређене недостатке, стављајући примедбе, али са закључком да ти недостаци не утичу на стабилност и функционалност објекта и система.
Тим извештајем су потврдили да је објекат изведен у складу са пројектом за грађевинску дозволу и пројектом за извођење радова, те да је ради утврђивања подобности објекта за употребу одобрен пробни рад, иако су знали да извршени обилазак и преглед објекта, као и Записник о техничком прегледу од 5. априла 2024. године нису урађени у складу са свим прописима и правилима струке.
При томе, осумњичена Б. К. није извршила преглед конструкције целог објекта станичне зграде у Железничкој станици Нови Сад, иако је била дужна да то уради, а то је било наведено у Записнику о техничком прегледу објекта, са чиме су били упознати остали чланови комисије.
Међутим, они су и поред тога одобрили пробни рад објекта станичне зграде у Железничкој станици Нови Сад у трајању од најдуже годину дана и констатовали да објекат станичне зграде изведен у складу са пројектом за грађевинску дозволу и пројектом за извођење радова.
Главни јавни тужилац ВЈТ у Београду је напоменуо да су они након наведеног наставили да крше Закон о планирају и изградњи и одговарајући правилник јер у току самог пробног рада објекта нису проверавали испуњеност услова за издавање употребне дозволе и нису достављали извештаје о томе инвеститору, иако су према налазу и мишљењу вештака, могли визуелно да уоче знаке лома, који су били уочљиви у данима који су претходили рушењу надстрешнице, односно да уоче повећани угиб на надстрешници.
„Технички преглед објекта према Закону о планирању изградњи и одговрајућем правилнку јесте основ за почетак коришћења простора крила Б Железничке станице Нови Сад због чега су пропусти осумњичених са тако извршеним техничким прегледом објекта у узрочно-последичној вези са падом надстрешнице“, истакао је Стефановић.
Чланови Комисије су, како се сумња, били свесни да услед оваквог несавесног поступања може наступити тежа повреда права другог, па је таква повреда и наступила, а били су свесни и да ће преиначена или лажна исправа – Извештај о извршеном техничком прегледу објекта бити искоришћен у правном промету, на који начин су остале неутврђене неправилности које су довеле до обрушавања надстрешнице на тло испред предње фасаде вестибила “Б” на објекту станичне зграде у Железничкој станици у Новом Саду 1. новембра 2024. године, којом приликом је живот изгубило 15 лица, а двоје задобило тешке телесне повреде.
Не поступајући по прописима и техничким правилима о мерама заштите, они су такође изазвали опасност за живот и тело путника и других лица, услед чега је наступила наведена последица.
Осумњиченима се на терет ставља кривично дело Несавесан рад у служби из члана 361 став 2 у вези става 1 у вези са ставом 3 Кривичног законика и кривично дело Тешко дело против опште сигурности из члана 288 став 2 и став 3 Кривичног законика у вези са чланом 278 став 2 Кривичног законика.
Када је у питању С.К, постоји основана сумња да је она од септембра 2020. године до 1. новембра 2024. године у Београду, као службено лице-менаџер за развој и инвестиције у АД “Инфраструктуре Железнице Србије” Београд била задужена да координира и прати пројекат модернизације и реконструкције мађарско-српске железничке пруге на територији Републике Србије, за деоницу Нови Сад-Суботица-Државна граница (Келебија), те је испред инвеститора АД “Инфраструктура Железнице Србије” била задужена за доношење одлука у вези са поменутим пројектом.
Као одговорно лице испред инвеститора она је доставила Извештај и записнике као и другу документацију, притом знајући да Записник о техничком прегледу од 5. априла 2024. године није урађен у складу са свим прописима и правилима струке, услед чега је одобрен пробни рад објекта зграде Железничке зграде Нови Сад у трајању од најдуже годину дана.
Затим је, иако је знала да радови на вестибилу крила “Б” нису завршени, јер о томе није добила потврду стручног надзора да су радови изведени, С.К, како се сумња, 12. јула 2024. године донела решење којим је формирала заједничку Комисију за интерни пријем крила “Б” у Железничкој станици Нови Сад са задатком да Комисија изврши интерни пријем тог вестибила како би његовим пријемом путницима било омогућено његово коришћење и свих садржаја у њему, на који начин је дошло до пуштања у рад вестибила крила “Б” дана 5. јула 2024. године.
Она је била свесна да непоступањем по прописима и техничким правилима може да нанесе штету другим лицима и угрози њихову безбедност, као и да ће преиначена или лажна исправа – Извештај о извршеном техничком прегледу објекта, који носи датум 4. април 2024. године, чији је саставни део Записник о техничком прегледу са датумом 5. април 2024. године, бити искоришћен у правном промету, на који начин су остале неутврђене неправилности које су довеле до трагедије и пада надстрешнице, те погобије 15 лица и тешког телесног повређивања два лица.
С.К. се терети за кривично дело Злоупотреба службеног положаја из члана 359 став 1 Кривичног законика и кривично дело Тешко дело против опште сигурности из члана 288 став 2 и став 3 Кривичног законика у вези са чланом 278 став 2 Кривичног законика.
Свим ухапшеним лицима је одређено задржавање до 48 сати у ком року ће бити приведени на саслушање.