Viši javni tužilac u Beogradu je, u skladu sa svojim ovlašćenjima prema Pravilniku o upravi u javnim tužilaštvima, naložio Javnom tužiocu Prvog osnovnog javnog u Beogradu i vf Javnog tužioca Trećeg osnovnog javnog tužilaštva u Beogradu izmenu i dopunu plana i programa rada navedenih tužilaštava za 2023. godinu, u oblasti nelegalne gradnje, odnosno izmenu postupanja u pogledu krivičnih prijava za krivično delo Građenje bez građevinske dozvole.
Prvom osnovnom javnom tužilaštvu u Beogradu, naloženo je, između ostalog, da iz plana i programa rada za 2023. godinu izostavi Odeljenje za sprečavanje građenja bez građevinske dozvole, što će prekinuti praksu po kojoj o svim prijavama za nelegalnu gradnju odlučuju samo dva zamenika javnog tužioca, koje postavlja Javni tužilac, odnosno, ubuduće će se u ovom tužilaštvu krivične prijave ravnomerno raspoređivati na sve zamenike javnih tužilaca bez izuzetka.
Istovremeno, Trećem osnovnom javnom tužilaštvu u Beogradu takođe je naloženo da ubuduće sve krivične prijave za građenje bez građevinske dozvole raspoređuje na sve zamenike javnih tužilaca bez izuzetka, za razliku od dosadašnje prakse u tužilaštvu da samo jedan zamenik javnog tužioca postupa po svim podnetim prijavama.
Ističemo da su Prvo i Treće osnovno javno tužilaštvo u Beogradu jedina tužilaštva u područnoj nadležnosti Višeg javnog tužilaštva u Beogradu koja su u svom radu odstupila od pravila da se krivične prijave dodeljuju po unapred utvrđenom redosledu svim zamenicima javnih tužilaca i to upravo u oblasti nelegalne gradnje, što je izazvalo određeno podozrenje u javnosti, imajući u vidu da se radi o tužilaštvima na čijoj se teritoriji nalazi najskuplje i najeksluzivnije građevinsko zemljište (Vračar, Zvezdara, Novi Beograd, Zemun, Stari grad itd.)
Navedene izmene naložene su na osnovu izveštaja Odeljenja za profesionalni nazor Višeg javnog tužilaštva u Beogradu i pisanih izjašnjenja javnih tužilaca predmetnih tužilaštava, iz kojih je utvrđeno da je prilikom rešavanja ovih krivičnih dela bila dominatna upotreba instituta sporazuma o priznanju krivičnih dela, kao i da zamenici javnih tužilaca koji su postupali u oblasti suzbijanja nelegalne gradnje nisu imali bilo kakvu specijalizaciju za navedenu oblast.
Takođe je uočeno da su učiniocima krivičnih dela prevashodno izricane mere upozorenja ili kazne ispod zakonskog minimuma, kao i da zamenici javnih tužilaca koji su se po nalogu javnih tužilaca isključivo bavili gradnjom bez građevinske dozvole nisu imali odgovarajuću komunikaciju sa Posebnim odeljenjem za sprečavanje korupcije Višeg javnog tužilaštva u Beogradu, odnosno nisu mu ukazivali na slučajeve u kojima postoji sumnja na pranje novca, a koja sumnja postoji prvenstveno kada su investitori nelegalnih objekata lica sa skromnim primanjima, penzioneri, izdržavana lica, dakle ona lica koja očigledno nisu stvarni, već samo fiktivni investitori.
Očekuje se da će se ovim potezima povećati efikasnost tužilaštava u procesuiranju nelegalne gradnje, otklanjanje eventualnih koruptivnih tačaka u ovoj oblasti, kao i ujednačavanje tužilačke prakse, budući da je Više javno tužilaštvo u Beogradu iniciralo formiranje posebne radne grupe koju bi činili predstavnici Republičkog javnog tužilaštva, Apelacionog javnog tužilaštva u Beogradu, Višeg javnog tužilaštva u Beogradu i osnovnih javnih tužilaštva u Beogradu, radi jedinstvenog postupanja u ovim slučajevima i izgradnje jedinstvene tužilačke prakse.